Stil krav! - stadigvæk...
Det er ganske vist en gammel artikel jeg skrev tilbage i 1997, men den er vist stadig relevant:
Stil krav!
Klage instanser, forbruger sikring, frit sygehusvalg - det er bare en lille del af de tiltag, der de seneste år er taget for at lave kvalitetssikring i vores dagligdag. Hvorfor nu nævne det? Der skal egentlig ikke så megen fantasi til for at forestille sig hvad der ville ske, hvis man havde samme muligheder i EDB verdenen. Hvad hvis man kunne tage fat i kraven på forhandleren eller producenten af dette eller hint stykke software, der ikke fungerede efter hensigten? Det forekommer os fjernt, men hvorfor egentlig? Ville vi finde os i, at vores nye bil gik i stå eller tabte et hjul fra tid til anden? -Og bilhandleren bad os om at smide den gamle ud og købe en ny? Næppe.
Det er faktisk det vi af software branchen gang efter gang bliver bedt om.
Forskellen skal sikkert findes i det faktum, at software branchen er relativt ny i sammenligning med de fleste andre brancher. -Vi har som forbrugere endnu ikke erfaring i hvad vi egentlig har krav på. Vi er måske endda bange for at spørge om noget uventet ved produktet er en fejl af frygt for at blive til grin. Det kunne jo være vi har misforstået "det-der-EDB-noget". Reklamerne har jo tydelig nok forklaret os hvor nemt det er at betjene "moderne" software. Man holder derfor ofte fejl og den dereaf følgende irritation for sig selv. Man dækker i en forstand over fejl og mangler i produkterne og håber de bliver rettet i næste version. Det er denne overbærenhed mange software producenter lever af!
Sidder man som privat person kan man nemt føle sig magtesløs og foregår det på en arbejdsplads, får ens overordnede, der jo ofte ikke selv bruger produktet, ikke noget at vide og ineffektiviteten og problemet fortsætter. Har virksomheden råd til det økonomisk og har brugerne i særdeleshed det psykisk? Det svarer til at sidde på elendige kontorstole - medarbejderne har det skidt og de flere sygedage koster virksomheden penge. -Men arbejdsmiljø er det jo endelig blevet acceptabelt at snakke om! Hvornår begynder arbejdsmiljøloven at gælde i EDB-verdenen og hvor længe vil vi leve med den ligegyldighed mange, også større, softwareproducenter lægger for dagen?!?
Stil krav!
Klage instanser, forbruger sikring, frit sygehusvalg - det er bare en lille del af de tiltag, der de seneste år er taget for at lave kvalitetssikring i vores dagligdag. Hvorfor nu nævne det? Der skal egentlig ikke så megen fantasi til for at forestille sig hvad der ville ske, hvis man havde samme muligheder i EDB verdenen. Hvad hvis man kunne tage fat i kraven på forhandleren eller producenten af dette eller hint stykke software, der ikke fungerede efter hensigten? Det forekommer os fjernt, men hvorfor egentlig? Ville vi finde os i, at vores nye bil gik i stå eller tabte et hjul fra tid til anden? -Og bilhandleren bad os om at smide den gamle ud og købe en ny? Næppe.
Det er faktisk det vi af software branchen gang efter gang bliver bedt om.
Forskellen skal sikkert findes i det faktum, at software branchen er relativt ny i sammenligning med de fleste andre brancher. -Vi har som forbrugere endnu ikke erfaring i hvad vi egentlig har krav på. Vi er måske endda bange for at spørge om noget uventet ved produktet er en fejl af frygt for at blive til grin. Det kunne jo være vi har misforstået "det-der-EDB-noget". Reklamerne har jo tydelig nok forklaret os hvor nemt det er at betjene "moderne" software. Man holder derfor ofte fejl og den dereaf følgende irritation for sig selv. Man dækker i en forstand over fejl og mangler i produkterne og håber de bliver rettet i næste version. Det er denne overbærenhed mange software producenter lever af!
Sidder man som privat person kan man nemt føle sig magtesløs og foregår det på en arbejdsplads, får ens overordnede, der jo ofte ikke selv bruger produktet, ikke noget at vide og ineffektiviteten og problemet fortsætter. Har virksomheden råd til det økonomisk og har brugerne i særdeleshed det psykisk? Det svarer til at sidde på elendige kontorstole - medarbejderne har det skidt og de flere sygedage koster virksomheden penge. -Men arbejdsmiljø er det jo endelig blevet acceptabelt at snakke om! Hvornår begynder arbejdsmiljøloven at gælde i EDB-verdenen og hvor længe vil vi leve med den ligegyldighed mange, også større, softwareproducenter lægger for dagen?!?
Kommentarer