Aktiv afstand styring med automatisk fart regulering og nedbremsning for at undgå kollisioner ønsker jeg virkelig...

Aktiv afstand styring med automatisk fart regulering og nedbremsning for at undgå kollisioner ønsker jeg virkelig for alle bilister - det er så nemt at blive glad for efter jeg har nydt det i nogen måneder! Jeg stemmer for - det gør virkelig en forskel.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/eu-vil-redde-tusindvis-af-liv-med-nyt-standardudstyr-i-biler

Kommentarer

Elo Hansen sagde…
Og det mener de, vil virke? Fjolserne i EU, må snorksove - i USA, brager de førerløse biler, ind i andre biler, for fuld fart.
Elo Hansen dette handler bestemt ikke om føreløse biler - det handler om bedre sikkerhed i biler med chauffør.
Elo Hansen sagde…
Peder Thorsø Lauridsen Det er samme type udstyr, som er i de biler - automatisk nedbremsning.

Når det ikke virker det ene sted, hvorfor skulle det så virke det andet sted?

Det ville være dejligt, om det virker - men når det er problemet med de automatisk føreløse biler, tvivler jeg kraftig.
Povl Kvols sagde…
Fedt - så kan man sidde og små-sove, og køre som en komplet idiot, for bilen tager sig alligevel af det..
Povl Kvols nej, det svarer jo til at argumentere imod ABS bremser, ESP og airbags. Man skal være temmelig konservativ hvis man mener det har været til skade for trafiksikkerheden!
Povl Kvols sagde…
Nej, det svarer bestemt ikke til ABS, der jo stadig kræver absolut årvågenhed fra chaufføren. Problemet er, at mennesker ikke kan være opmærksomme, hvis ikke de skal være det. Biler der kan delvist køre selv, men som kræver at føreren skal være konstant på vagt, og klar til at gribe ind, mener jeg kan lede til en større risiko. Det var også konklusionen fra Google, med deres selvkørende biler, og det var også konklusionen med de seneste uheld med Tesla og Uber.
Povl Kvols sagde…
Det er komfort frem for sikkerhed.
Povl Kvols men det er en anden diskussion - dette handler ikke om selvkørende biler.
Povl Kvols sagde…
Nej, det er netop samme diskussion. ABS bremser, halogen/xenon pærer, konvekse spejle, osv. handler om, at der er funktioner bilen kommer til at gøre bedre, men hvor det stadig er føreren der skal tage ansvaret. Ved "automagisk" overvågning, hvor bilen selv (delvist!) udfører funktioner, såsom overvågning af blinde vinkler, kørebane assistance, eller delvist selvkørende biler, mener jeg er en decideret farlig trend, der kan gøre flere førere mindre ansvarsbevidste, og mindre årvågne. Helt selvkørende biler vil være helt fint med mig, hvis de testes ordentligt, og har vist deres værd, før de sendes ud i rigtig trafik.
Povl Kvols uanset hvordan du vender det og hvordan du skriver de to begreber sammen, så er anti kollision ikke det samme som selvkørende biler...
Povl Kvols sagde…
Peder Thorsø Lauridsen det har jeg heller ikke påstået det var. Jeg mener blot, at der er stor forskel på de teknologiske tiltag, der hjælper føreren, forbedrer førerens muligheder, og de funktioner, der overtager funktioner for føreren. Førstnævnte kan forbedre sikkerheden, sidstnævnte kan forværre sikkerheden.

Populære opslag fra denne blog