Nu har vi efter forsinkelser og ekstra udgifter fået en letbane i Århus, som delvis slås med bilerne om pladsen på...

Nu har vi efter forsinkelser og ekstra udgifter fået en letbane i Århus, som delvis slås med bilerne om pladsen på vejene. Præcis som med busserne tidligere, bare langt dyrere og mindre fleksibelt... ! Nu vil man begå dem samme fejl i flere andre danske byer, incl Odense og København... ! Det er en god idé at lave noget andet for trafikken, men lad da være med at basere det på samme plads som bilerne allerede har for lidt af... Både s-tog og metro er bedre og kendt i Danmark - hvorfor ikke bruge det?
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/letbane-vil-give-problemer-biltrafikken

Kommentarer

Povl Kvols sagde…
Surprise, surprise... Måske er det mest af alt for at presse de slemme biler væk, og ud af byen?
Povl Kvols sagde…
I bund og grund kan jeg ikke forstå, at man sætter endnu større køretøjer ind, i stedet for flere og mindre. Én af de største problemer med busser (bortset fra alle de sindssygt irriterende reklamer, man er tvangsindlagt til at se), er da ventetiderne. Jeg ville da langt hellere have 2-minutters drift med små busser, end 6-minutters drift med store ledbusser. Hvor ofte kører letbanen?
Lars Larsen sagde…
Er så glad for min cykel og at min rute helt undgår letbanen. for at skulle letbanen skal jeg køre 2 km i den helt forkerte retning. Frygter det bliver en fiasko. Kaos regerer i Odense og det kommer det til trafikalt, når letbanen er færdig.
Povl Kvols typisk 4 til 6 gange i timen. Gennemsnittet hastighed 28 km/time...
Elo Hansen sagde…
Da man skabte letbanen i Århus, burde man måske hellere have ladt den følge de veje, som de gamle sporvogne i sin tid fulgte.

Da ville der ikke have noget problem; de blev udfacet, da man fik de første (tram) bybusser til byen i begyndelsen af 1970'erne.

I stedet for det juks, den latterlige fumleri som de har lavet med letbanen, der kører tåbeligt.
Tim Lauridsen hvis det skulle være billigt/nemt/hurtigt, så har flere peget på anlæggelse af selvstændige bus veje - disse er meget billigere at bygge en togbaner, anvender almindelige busser, kan nemt omlægges og kræver ingen særlig infrastruktur... Men det var nok ikke smart nok for de danske kommunal politikere...

Populære opslag fra denne blog